افشای تأسیسات موشکی زیرزمینی حزب‌الله نه تنها ادعاهای اسرائیل را مبنی بر ذخیره سلاح در میان غیرنظامیان رد می‌کند، بلکه تل‌آویو را مجبور می‌کند تشخیص دهد که توانایی‌های استراتژیک حزب‌الله بسیار پیچیده‌تر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، است.

عماد-۴ و «حفاری» عمیق حزب الله در زمین پروپاگاندای اسرائیل

به گزارش قدس؛ تصمیم هفته گذشته حزب‌الله مبنی بر انتشار ویدئویی از شبکه گسترده زیرزمینی تونل‌هایش، موضوع ساده‌ای نیست. در حالی که این سازمان قبلاً برخی از قابلیت‌های خود را به نمایش گذاشته بود، این اولین رونمایی از تأسیسات استراتژیک "عماد-۴" حزب الله لبنان است.

این بنا که به نام «عماد مغنیه»، فرمانده فقید حزب الله لبنان نامگذاری شده است، بخشی از زرادخانه موشکی پیشرفته جنبش مقاومت لبنان را در خود جای داده است. این افشاگری نه فقط به جنگ منطقه‌ای کنونی با محوریت غزه، بلکه به رویدادهایی که حداقل دو و نیم دهه را در بر می‌گیرد، پیام‌های مهمی مخابره می‌کند.

پیام‌های حزب‌الله ارتباط نزدیکی با درگیری سوریه و تلاش‌های طولانی‌مدت اسرائیل برای جلوگیری از دستیابی لبنان به سلاح‌هایی دارد که می‌تواند توازن قوا را تغییر دهد، از جمله آن دسته از سامانه‌های موشکی پیچیده‌ای که اکنون در لبنان تولید می‌شوند. اما یکی از مهم‌ترین اهداف این افشاگری، ایجاد یک چالش تمام عیار برای روایت دروغین اسرائیل است که مدعی شده بود حزب‌الله سلاح‌های خود، به‌ویژه موشک‌ها، را در میان مردم غیرنظامی ذخیره می‌کند!

این ادعایی بی اساس است که به شدت توسط دستگاه تبلیغاتی تل آویو ترویج شده و مخالفان حزب الله در لبنان نیز آن را تکرار می کنند. به دلایل امنیتی، حزب الله به طور سنتی از اظهار نظر در این مورد خودداری می کند.

مقابله با تبلیغات اسرائیل

رونمایی از تاسیسات موشکی عماد-۴ نشان دهنده ضربه سنگینی به روایت رسانه‌های اسرائیلی است که می‌خواهند حزب الله را به عنوان یک نیروی نظامی نشان دهند که پشت غیرنظامیان پنهان شده و سلاح‌های خود را در خانه‌ها، مدارس، مجتمع‌های مسکونی و دیگر زیرساخت‌های غیرنظامی ذخیره می‌کند.

 این روایت، نه تنها در محافل اسرائیلی، بلکه در میان رسانه‌های عربی، لبنانی و بین‌المللی، سنگ بنای شعارهای ضد مقاومت تل آویو بوده است. مثال‌ها در این رابطه بسیار است؛ در ۱۲ ژوئیه ۲۰۱۶، در جریان جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره قطعنامه ۱۷۰۱، دنی دانون، فرستاده اسرائیل، عکس هوایی از روستای شقره در جنوب لبنان ارائه کرد و مدعی شد که حزب الله این روستا را به یک دژ تبدیل کرده است و «از هر سه ساختمان، یکی برای فعالیت های تروریستی از جمله راکت انداز و انبارهای تسلیحاتی استفاده می‌شود.

 او مدعی شد: «حزب‌الله این مواضع را در کنار مدارس و دیگر نهادهای عمومی قرار داده است و غیرنظامیان بی‌گناه را در معرض خطر بزرگی قرار داده است! در نمونه‌ای دیگر، در ۶ دسامبر ۲۰۱۸، آویخای آدرایی، سخنگوی ارتش اسرائیل در ایکس، همراه با یک ویدئوی تبلیغاتی، این ادعای نادرست را تکرار کرد که از هر ۳ خانه در جنوب لبنان، یکی پایگاه نظامی حزب‌الله است!

آدرایی در ۱۴ ژوئیه ۲۰۲۱ زمانی که حزب الله را به ایجاد یک انبار نظامی در نزدیکی مدرسه ای در شهر عبا در جنوب لبنان متهم کرد، اتهامات مشابهی را هم مطرح کرده بود و مدعی شده بود این انبار یکی از هزاران هدفی است که در اختیار فرماندهی شمال اسرائیل است که در هر رویارویی آتی هدف قرار خواهد گرفت.

ادعاهایی مانند اینکه فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری که مرکزی برای قاچاق موشک یا سایر «تاسیسات» ادعایی در داخل و اطراف حومه جنوبی بیروت است. سال‌هاست که رسانه‌های عربی کمپین‌های مشابهی را با هدف منحرف کردن افکار عمومی لبنان علیه حزب‌الله و استفاده از این روایت‌ها در پویایی سیاسی فرقه‌ای این کشور راه‌اندازی کرده‌اند. در برخی موارد، مانند حادثه عین قنا در ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۰، رسانه‌های عربی و لبنانی در ابتدا از انفجاری در انبار تسلیحات حزب الله در داخل یک خانه خبر دادند؛ با این حال، بعداً مشخص شد که این مکان، مکانی برای جمع آوری بقایای پوسته‌ها و مین‌ها است و چند روز بعد، در ۲۹ سپتامبر، حزب الله یک تور رسانه‌ای در منطقه اوزای ترتیب داد تا ادعاهای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل مبنی بر اینکه این منطقه یک کارخانه موشک و تسلیحات است، رد کند.

این وقایع به دنبال وقوع تراژدی ملی انفجار بندر بیروت در ماه قبل از آن رخ داد که دشمنان و رقبای سیاسی حزب الله مشتاق بهره برداری از آن بودند. حزب الله با اتهامات سنگینی مانند ذخیره "نیترات آمونیوم" در بندر روبرو شد که جنبش به شدت آن را رد کرد.

نقش بر آب شدن عملیات رسانه‌ای تلاویو

 با این حال، عملیات رسانه‌ای چند وجهی اخیر حزب الله لبنان این دروغ‌ها و جعلیات اسرائیلی که به‌طور گسترده توسط رسانه‌های غربی تقویت شده‌اند، و برخی از آن‌ها نکات ادعایی اسرائیلی را برجسته می‌کنند - را نقش بر آب کرد.

نمایش عماد-۴ قاطعانه با این روایت‌ها، چه از سوی اسرائیل و چه از سوی دیگر رسانه‌ها، مقابله می‌کند و نشان می‌دهد که زرادخانه موشکی و تأسیسات انبار تسلیحات آن به دور از مناطق غیرنظامی و مسکونی قرار دارد.

زمان بندی استراتژیک و فشار تاکتیکی عماد ۴

در حالی که مکان دقیق عماد-۴  مخفی است، زمان افشای آن با توجه به تشدید تنش‌ها در منطقه، با چندین مسئله مهم مرتبط بوده است؛ این اتفاق در پی ترور دوگانه اسرائیل یعنی ترور فؤاد شکر، فرمانده جنگ حزب الله در بیروت و اسماعیل هنیه، رهبر دفتر سیاسی حماس در تهران صورت گرفت. هدف این اقدام حزب الله همچنین خنثی کردن هرگونه «حمله پیشگیرانه» احتمالی اسرائیل علیه مناطق غیرنظامی است که تل آویو سعی خواهد کرد آن را به عنوان «تاسیسات موشکی» معرفی کند. همچنین این حرکت قصد دارد محاسبات اسرائیل را مختل کند، که می تواند منجر به اشتباه محاسباتی در پاسخ به هرگونه اقدام آتی مقاومت شود.

 علاوه بر این، عماد-۴ آمادگی حزب الله را برای رویارویی در صورت تصمیم اسرائیل برای تشدید بیشتر درگیری نشان می دهد. همانطور که حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در سخنرانی های گذشته اشاره کرده است، زرادخانه موشکی این سازمان به صورت مستحکم و مخفی مستقر شده است. این افشاگری همچنین در مذاکرات جاری آتش بس غزه در دوحه تاثیرگذار خواهد بود و هدف آن تقویت دست مذاکره کنندگان فلسطینی است.

بیش از دو دهه است که مقاومت لبنان به صورت کاملا محرمانه در حال ساخت تأسیسات موشکی است. اسرائیل منابع اطلاعاتی قابل توجهی را صرف تلاش برای مکان یابی این تاسیسات برای برنامه ریزی برای هرگونه درگیری احتمالی کرده است. علیرغم چالش‌های ناشی از جنگ سوریه، حزب‌الله موفق شد تسلیحات پیشرفته از جمله سامانه‌های موشکی و پهپادها را به لبنان منتقل کند، جایی که در حال حاضر در آنجا تولید و توسعه می‌یابد.

غلیظ شدن ابهامات تلاویو درباره حزب الله

افشای تأسیسات عماد-۴ توسط حزب الله، بدون شک تصمیم گیرندگان اسرائیل را مجبور می کند تا در استراتژی های خود، به ویژه در نهادهای امنیتی، تجدید نظر کنند. سوالات مطرح شده فراتر از رویارویی صرف با لبنان یا تصمیم برای تبدیل شدن به یک جنگ تمام عیار است. آنها پویایی های منطقه ای وسیع تری را لمس می کنند. تمهیدات استراتژیک حزب الله در لبنان فقط بخشی از یک پازل بزرگتر است. عرصه سوریه نیز نقش مهمی در راهبرد محور مقاومت دارد، جایی که تأسیسات موشکی طی سال‌ها درگیری و حتی پیش از آن ساخته شده است.

 یکی از اهداف اصلی اسرائیل در استراتژی به اصطلاح «نبرد بین جنگ‌ها» در سوریه، جلوگیری از بازیابی قابلیت‌های موشکی استراتژیک ارتش سوریه و ایجاد اختلال در تلاش‌های ایران و متحدانش برای ایجاد زیرساخت‌های جنگی طراحی شده برای استفاده علیه اسرائیل در سوریه بود.

 رویداد اجرای استراتژی وحدت جبهه ها

به طور خلاصه، افشاگری عماد-۴ دولت اشغالگر را وادار می‌کند تا در تصمیم خود در مورد شرکت در یک جنگ تمام عیار با لبنان تجدید نظر کند. حزب‌الله نشان داده است که  تا چه اندازه قدرت راداری دقیقی دارد و سیستم‌های اطلاعاتی اسرائیل را علی‌رغم عملیات ترور و کشتارها گاه و بی گاه فلج کند.

 اقدام رسانه‌ای اخیر حزب الله در قالب نمایش «عماد ۴» محاسبات استراتژیک را تغییر می‌دهد و اسرائیل را با پرسش‌های دشواری درباره میزان واقعی توانایی‌های حزب‌الله و اثربخشی عملیات جمع‌آوری اطلاعات خود مواجه می‌کند؛ علاوه بر این، اهمیت جنگ شناختی را به عنوان ابزاری قدرتمند اما اغلب دست کم گرفته شده حزب الله و زرادخانه گسترده تر محور مقاومت نشان می دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.